Unitas'30 Zaterdag 1

13-09-2014 14:45 ONI 1 Unitas'30 Zaterdag 1 1-2

Gehavend Sc Unitas ’30 keert met 3 punten terug richting de Leur

Afgelopen zaterdag 13 september stond de wedstrijd tegen vv ONI op het programma. Een team wat we nog kennen van een paar jaar geleden. Althans we wisten nog bijna waar het sportpark gelegen was en dat er oranje kleuren aan te pas zouden komen. Naar aanloop van deze wedstrijd zag het er met de dag somberder uit. Antal, Peter, Rens, Simon, Rudy, Sven waren allen niet inzetbaar. Coach Joris moest rust houden na zijn operatie aan de meniscus. En was het afwachten of topschutter Davey op tijd zou arriveren.

Na een hoop overleg en gepuzzel was Ass. Trainer Thijs op pad gestuurd om zijn eerste klus te klaren. Onder een stralend zonnetje en onder leiding van de jonge wedstrijdleider Dhr. Hupkes werd er afgetrapt voor de eerste helft. Net als in het eerste competitieduel begon Unitas’30 veelbelovend. Veel dreiging naar voren en de toch nog op tijd gearriveerde Davey in stelling brengen. Nou is dit laatste iets wat, in tegenstelling tot vorig jaar, nog niet soepel loopt. De topschutter van vorig seizoen wacht immers nog altijd op zijn eerste doelpunt in de competitie. Maar net zoals tegen de studenten van Merlijn verliest Unitas’30 grip op de wedstrijd en word in de achteruit gezet. Dit was dan ook waarschijnlijk het teken voor de debuterende Ass. Trainer Thijs om het een en ander om te zetten. Ondanks de wat onwennige omzettingen lukte het Unitas’30 niet om het spel te gaan maken. ONI bleef kansen creëren maar gelukkig voor Unitas’30 had geen enkele voorhoede speler van ONI de juiste schoen aan de juiste voet zitten. En waar de bal dan toch richting goal ging bewees Mark dat hij uit het juiste Leurse hout gesneden is. Toch was Ass. Trainer Thijs niet gerust op een gunstige ruststand en greep in. Iets wat we niet gewend zijn en zelfs wanneer dit gebeurd in de eredivisie tot tafelvragen bij Studiovoetbal leid. Maar Ramon maakte al voor rust plaats voor de Ab . Na onwennige omzettingen en een vroege wissel kon de dreiging naar voren dan ook niet uitblijven. Het was dan ook “good old” Joep Schouten die na een uitstekende pass knap de keeper passeerde, en na scherp te hebben geschoten in Breda de avond voorafgaand nu ook op Sportpark ’t Wiel met scherp schoot. 0-1 ruststand. Richting het oosten noemen ze het tegen de verhouding in. Ik zou het graag willen omschrijven als efficient voetballen.

In de tweede helft bleef Unitas’30 zoeken naar de vorm van vorig jaar. Het kon het spel niet maken en moest als collectief werken om op karakter de wedstrijd naar zich toe te trekken. ONI bleef aandringen maar ook voor ONI gold dat er weinig veranderd was in het tweede bedrijf. Veel dreiging maar geen beloning. Bij Unitas’30 maakte Rick en Dennis nog plaats voor Jasper en Ronald. Met een bank vol geblesseerde aanvallers is het dan ook niet zo gek dat alleen verdedigers zich meldden bij de vierde official. Dit laatste is uiteindelijke maar goed ook, want de oude voetbalwet kwam wederom om de hoek kijken. Davey had een splijtende pass op Joep die heel beheerst de bal onder controle bracht en langs de keeper de 0-2 binnen schoot. Iedereen op de banken. Niet zozeer vanwege de 0-2 voorsprong maar vanwege een onverwachtse come back van “good old” Joep Schouten. Met nog een minuut of vijf op de klok was het ONI dat nog meer op zoek ging naar de aansluiting. Deze werd dan ook een paar minuten voor tijd gevonden doordat de vrije trap van rechts mooi met het hoofd werd verlengt in de verre hoek. 1-2 eindstand.

Vv ONI was 80 min lang de bovenliggende partij en had het betere van het spel. Unitas’30 op karakter gevoetbald en efficient met de kansen om gesprongen. Goed word er nog altijd niet gevoetbald, en dus nog altijd genoeg werk aan de winkel voor het technisch duo. Positief is wel te noemen dat er 4 punten gepakt zijn in twee “slechte” wedstrijden van Unitas’30 kant. Dat belooft nog wat voor als het elftal gaat lopen en de vorm weer terug heeft gevonden. Volgende week ee n thuiswedstrijd op de kalender tegen SCO/TOFS uit Oosterhout. SCO/TOFS heeft afgelopen zaterdag voor het eerst het veld betreden voor de competitie en heeft deze wedstrijd winnend alfgesloten tegen Olympia. Vind Unitas’30 de vorm terug in eigen huis? Laten we in ieder geval hopen dat Joep weer op stap gaat vrijdag en er wat blessuregevallen aansluiten op de training.

16:30 uur; Unitas’30 – SCO/TOFS
Door: By Ramon Bastiaansen , 15-09-2014 00:00