Unitas'30 Zaterdag 1

06-12-2014 16:30 Unitas'30 Zaterdag 1 DFC 1 1-3

Veel strijd, maar toch nul punten een voor Unitas Zaterdag 1 tegen DFC

Zaterdag 6 december stond de thuiswedstrijd tegen de nummer laatst op het programma. Een zekere drie punten-wedstrijd op papier, zeker gezien de reputatie van de zaterdagtak van Unitas. Echter, niet in deze periode. Een periode vol personele problemen. Het bleek een hele opgave om elf man op papier te krijgen. Zo maakte Peter van Loon noodgedwongen na lange tijd zijn rentree. Hij bleek voor trainer Joris Hendrikx een tropische verrassing, die in anderhalf jaar tijd als trainer bij Zaterdag 1 de aanvaller nooit eerder in actie zag. Bij gebrek aan overige aanvallers stond Ab van Poppel op de linksbuitenpositie geposteerd. Nieuwe vaste kracht Jasper van der Veen hielp met shoppen naar wisselspelers en zo maakten Julian Smits en Joel de Held hun debuut bij Unitas Zaterdag 1.

In de ongebruikelijke opstelling was het zoeken naar de juiste oplossingen. Het was daarom niet vreemd dat de bezoekers uit Dordrecht het heft in handen namen. Tot veel kansen kwam het echter niet. Unitas kwam langzaam maar zeker beter in de wedstrijd, zonder echt gevaarlijk te worden. Tot de 37e minuut. Een afgemeten voorzet van de opgestoomde Jasper van der Veen werd door spits Rudy van der Ven overtuigend in de korte hoek raak geschoten. Een bevrijdende goal werd op passende wijze gevierd. Totdat de grensrechter onsportief de vlag de lucht in stak en de scheidsrechter om wist te praten: goal afgekeurd. En de scheidsrechter kende geen mededogen. De Unitas-spelers stonden nog in een groepsknuffel terwijl DFC al op goalie Hellemons afstormden. Het toegesnelde centrale duo - Ralf van Poppel en Antal Hendrikx - probeerdede tegenaanval te verijdelen, maar in zijn enthousiasme liep Antal Hendrikx de bal over de eigen doellijn: 0-1. In een minuut tijd werd een doelpunt afgenomen en keek Unitas met rust juist tegen een achterstand aan. Bijzonder zuur.

Gelukkig bleef de teamgeest sterk en werd na rust gezocht naar de gelijkmaker. De moegestreden Peter van Loon maakte plaats voor Julian Smits. Kort na rust was Simon Hanemaaijer dicht bij de 1-1, maar de scrimmage uit de hoekschop had niet de gewenste uitkomst. In de tweede helft vond het spel zich grotendeels plaats op de helft van DFC. Het enthousiasme nam toe en DFC kwam meer en meer onder druk. Maar er was een heldendaad voorin nodig om tot score te komen. Trainer Hendrikx keek nog eens goed op het wedstrijdformulier en ineens zag hij het! Daar zag hij ‘De Held’ staan, dus direct vond een wissel plaats: Rudy van der Ven eruit en Joel de Held erin. Een doelpunt kon niet lang meer uitblijven en de 1-1 was even later een feit. Na een individuele actie van Lars Rampaart in de Dordtse zestien trok hij de bal vanaf de achterlijn terug. Precies op de kruin van de ingelopen Ab van Poppel die beheerst de bal in de verre hoek knikte: 1-1. De gelegenheids-linksbuiten leek in de voetsporen te komen van de geblesseerde topschutter Davey Laarhoven, maar zijn volgende goede kopballen werden uit de goal geronseld door de keeper of gingen rakelings over. Zo bleef de gelijke stand op het bord.

Unitas bleef enthousiast de aanval zoeken en daarmee kwam er achter de middenvelders en achter de opkomende backs de nodige ruimte. Dat blijft een kritisch aandachtspuntje dit seizoen. Antal Hendrikx en de wekelijks uitblinkende Ralf van Poppel hadden overwerk om de grote gaten te dichten. Maar na de zoveelste aanval van de geelhemden sloeg de sluwe spits van DFC vanuit de counter tot twee keer toe. Daarmee ging de wedstrijd passievol verloren. De vechtlust en teamspirit moeten bij een voltallige bezetting snel tot betere resultaten moeten leiden. Helaas mocht het deze middag niet zijn.

Opstelling Unitas:
Mark Hellemons;
Jasper van der Veen, Ralf van Poppel, Antal Hendrikx, Tim Slotboom;
Lars Rampaart, Rick Breugelmans, Simon Hanemaaijer;
Peter van Loon (46. Julian Smits), Rudy van der Ven (70. Joel de Held), Ab van Poppel;
Door: Ab van Poppel , 16-12-2014 00:00