Unitas'30 Zaterdag 1

22-11-2014 16:30 Unitas'30 Zaterdag 1 Beek Vooruit 1 1-2

Sc Unitas sluit slechte week in mineur af

Na de wanvertoning tegen Olympia en de ingecalculeerde bekernederlaag tegen Heerjansdam zou een overwinning tegen laagvlieger Beek Vooruit meer dan welkom zijn. Wie aan Beek Vooruit denkt, denkt natuurlijk als eerste aan het optreden van Nicky Kiwiet in de Prinsenbeekse kantine afgelopen lente. En ja, ze hebben er ook een aantal oud profs – zoals Pierre van Hooijdonk, Peter Remie en Johan Gabriels - tussen lopen. Dat zijn ook de spelers waar het enkel en alleen om draait. Hun aanwezigheid zorgde ook voor een hoger toeschouwersaantal langs de zijlijn. Ook Unitas zondag 1 stond langs de kant, die hun eigen trainer Peter Remie aan het werk zagen. Unitas Zaterdag 1 moest het stellen zonder de afwezigen Joris Hendrikx (trainer), Mark Hellemons (keeper) en de geblesseerden Peter van Loon en Rens Broks. Laatstgenoemde nam de taken van Joris Hendrikx over terwijl de positie onder de lat werd ingenomen door nieuwkomer Orrin van Oosterhout.

De eerste helft werd gekenmerkt door het betere veldspel van de geelhemden. Echter, doordat de buitenspelers veel naar binnen kwamen werd het erg druk in het centrum. De automatismen ontbraken om zodoende kansen af te dwingen. Daarvoor werd er te weinig vanuit de taak gevoetbald. De eerste kans was er voor middenvelder Ab van Poppel, maar zijn plotselinge vrije schietkans was te slap. Aan de andere kant was Johan Gabriels voor rust twee keer gevaarlijk. De eerste keer liep hij slim tussen de linies en volgde een lange goede bal van Peter Remie, maar goed keeperswerk van Orrin voorkwam een doelpunt. Het tweede gevaar van Johan Gabriels kwam met een discutabele tackle op de enkel van Davey Laarhoven. Met een dikke enkel moest de Leurse topschutter het veld verlaten. Een aderlating voor Unitas. Zijn vervanger was Bjorn van der Meulen. Tot aan de rust bleef het spel op en neer golven, waarbij Unitas veruit het meeste balbezit had, maar Beek Vooruit de betere kansen. Het was Orrin van Oosterhout die meerdere keren goed ingreep. Orrin, een naam om te onthouden en niet een naam die het ene Orrin gaat en het andere oor uit. Op slag van rust fabriceerde Unitas een goede aanval over de rechterflank en die met rechts (!) door Bjorn van der Meulen werd binnengeschoten: 1-0. Een prima uitgangspositie om uit te bouwen na rust.

Na rust leek Unitas de wedstrijd naar zich toe te trekken. Sven werd in de zestien van Beek Vooruit in stelling gebracht. Het afdrukken duurde echter de verdediger te lang, waarna hij Sven vloerde en de scheidsrechter de bal op de stip legde. Bij afwezigheid van Davey nam Rick Breugelmans de penalty. De keeper koos al snel de verkeerde hoek, de 2-0 stond al bijna op het scorebord, alleen schoot Rick vervolgens de bal in diezelfde – verkeerde – hoek. Geen goal. Na een uur spelen kreeg Beek Vooruit een vrije trap kado, een meter of 10 op de helft van Unitas. Wat er dan gaat komen is uiterst voorspelbaar: een loopzuivere lange bal op Johan Gabriels of Pierre van Hooijdonk die dan vervolgens de bal terugkopt op een inlopende man. En hoewel iedereen dat wist, werd zo de gelijkmaker aangetekend.

Op dat moment kantelde de wedstrijd. De voorwaartse man werd niet of nauwelijks meer gevonden. De inzet was goed, maar de instelling en de gemaakte keuzes waren zeker niet goed. En zoals het vaker gaat bij tegenslag, gaat iedereen overijverig wat doen, zonder een gedachte. Terwijl we juist dan de rust moeten bewaren en vanuit de eigen positie te voetballen met de daarbij behorende taak. En dat ging nu helemaal fout. Het laatste half uur werd Unitas volledig overklast en – beschamend genoeg – overlopen door een ploeg waar de gemiddelde leeftijd boven de 40 jaar ligt. Na knullig balverlies op het middenveld in de 73e minuut schoot de Beekse aanvaller de bal hard vanaf 25 meter tegen de touwen: 1-2. Lars Rampaart en Alex van Steen werden als verse aanvallers nog ingebracht, maar zij werden amper bereikt. Alleen het balletje terug kwam nog aan. En zo ging de derde wedstrijd binnen een week verloren. Een goed moment voor bezinning en weer door te gaan. Want als we de wedstrijd ingaan om elke bal te winnen en verder te spelen vanuit onze taak, zal het snel weer beter gaan.

Opstelling Unitas:
Orrin van Oosterhout;
Simon Hanemaaijer, Ralf van Poppel, Antal Hendrikx, Dennis van Steen;
Ab van Poppel (79. Lars Rampaart), Rick Breugelmans, Sven Valentijn;
Joep Schouten (70. Alex van Steen), Rudy van der Ven, Davey Laarhoven (15. Bjorn van der Meulen);
Door: Ab van Poppel , 27-11-2014 00:00