18-05-2015 19:15 Boeimeer E1 ZA Unitas'30 E1 Spierings, Sofian 3-5

E1 zit in de finale van de KNVB-beker

Vandaag de eerste halve finale van deze week. We gaan spelen voor een plaats in de finale voor de KNVB-beker. De tegenstander is geen onbekende, want in de najaarscompetitie verloren we met 5-1. Het is Boeimeer E1.

De beginopstelling was Tim M in de goal, verder achterin Lars, Bas en Rik, Boaz, Tobias op het middenveld en Bram S, Tim V en Rick voorin. Jesse en Bram O begonnen als reserve.

We speelden in het begin van de wedstrijd op dezelfde manier als tegen VVV Venlo. Goed, geconcentreerd en kort op de man. We overrompelden de tegenstander en we scoorden in de 1e minuut de 0-1. Mooi. Het voorbereidende werk was van Tobias en Boaz maakt het af. Boeimeer kwam bijna niet van hun helft en dit resulteerde in een 2e goal voor ons. Rick met een mooie schuiver in de verre hoek (0-2). In de 12e minuut kwamen we zelfs op een 0-3 voorsprong door Rik die op dezelfde manier scoorde als zijn naamgenoot. Ook een schuiver in de verre hoek.

Wedstrijd gespeeld? Nee, want het is een bekerwedstrijd. Vlak na de 0-3 werden we minder fel en kon de tegenstander de 1-3 scoren. Dit was te snel na de 0-3. Dat is jammer, anders hadden we het makkelijker gehad hoogstwaarschijnlijk. Nu was dit olie op het vuur bij de tegenstander, die weer kans zag om in de wedstrijd te komen. En dat lukte. We waren het kwijt. We vergaten te voetballen en dreigden kopje onder te gaan.

In de 22e minuut gebeurde iets wat niet had mogen gebeuren. Het was een scrimmage van jewelste voor onze goal en de bal is wel 3x van de lijn gehaald. Ook de 4e keer was de bal totaal niet over de doellijn, maar de scheidsrechter zegt dat de bal wel over de lijn geweest is. Waarom? Als je zoiets doet, moet je 120% er van overtuigt zijn dat hij er over heen is of …. En de bal was echt niet over de lijn. Als het zo moet. Hierna had de scheidsrechter de wedstrijd niet meer onder controle. Dat was jammer voor beide teams. Want er werd steeds meer geduwd en de duels werden steeds fysieker.

Dit kwam tot uiting in de 25e minuut. Ook bij Rik werd er vol in zijn rug geduwd. Het gevolg was kortsluiting bij Rik die daarna na trapte. Dit mag ook nooit gebeuren en hij werd bestraft hiervoor en hij mocht niet meer voetballen van de scheidsrechter. Had de scheids hem er niet uitgehaald, dan hadden wij het wel gedaan. De stand bleef onveranderd en zo gingen de teams beiden rusten.

In de rust werden de jongens duidelijk verteld wat er moest gebeuren. Altijd blijven voetballen, wat er ook gebeurt. Dat is lastig, maar toch is dit de enige manier.

In de 2e helft ging Boeimeer er vol voor om de gelijkmaker te maken. En dit gebeurde ook te snel. In de 33e minuut werd de gelijkmaker gemaakt.

Hierna ging het spel op en neer, maar van mooi voetbal was weinig sprake meer. De spanning steeg verder naar het kookpunt.

In de 41e minuut werd er gefloten voor een blessure behandeling aan onze kant. Na deze blessure behandeling schoot Tobias heel keurig naar de laatste man om de bal terug te geven aan Boeimeer, want zij waren in bal bezit. De laatste man ontvangt netjes de bal en speelt deze naar hun keeper. Die pakt daarna de bal in de handen. Dat mag niet. Wat nu?

De scheidsrechter geeft een vrije trap op 3 meter van de doellijn, waarbij de tegenstander op een halve meter werd gezet. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik zelf ook niet goed weet, wat nu de juiste oplossing geweest zou zijn, maar zo niet in ieder geval. Of het bewust is, dat weet ik niet, maar Tobias knalt tegen een tegenstander aan, waarbij de bal daarna voor de voeten van Bas komt, die de bal hoog in het dak schiet 3-4. We staan weer voor, maar het voelt allemaal erg raar. Het is geen voetbal feestje.

Boeimeer probeerde het daarna nog wel, maar het werd allemaal iets te gehaast uitgevoerd. Het meeste was makkelijk te verdedigen en anders stond Tim zijn mannetje in het doel. Hij had in ieder geval een schitterende redding op het juiste moment.

Langzaam kabbelt de wedstrijd naar het einde. Toch kreeg de wedstrijd nog een mooi slotakkoord. In de 59e minuut rent onze eigen witte Socrates naar de goal en op wonderbaarlijke wijze schiet hij de bal over de keeper in de verre hoek. Voor diegene die het niet snappen. Ik bedoel Bram Sloots. De wedstrijd is gespeeld en niet veel later fluit de scheidsrechter voor het einde.

De finale is terecht gehaald door de betere ploeg. De tegenstander wordt dus Beek Vooruit. Als de finale wordt gespeeld tussen beide verenigingen, dan moeten we gaan spelen in de Verloren hoek. In ieder geval is de finale hoogstwaarschijnlijk op 6 juni. Waar en hoe laat is nog niet bekend. Nu we 1 finale gehaald hebben, zijn we er nog niet. A.s Donderdag wacht namelijk nog een finale ticket voor de Omroep Brabant Cup.
Door: Richard Lauwen , 18-05-2015 00:00